Iconische Cable Car van San Francisco
De Cable Car behoort tot een van de symbolen van San Francisco. Het bijzondere van dit vervoerssysteem waarop de trammetjes werken is dat het nog het enige is in de wereld is. Er zijn maar drie systemen in San Francisco die hierop werken. Twee lijnen gaan vanuit het centrum van de stad naar de Fisherman’s Wharf, een andere gaat door de California Street. De trams moeten handmatig bediend worden. De bestuurder van een kabeltram noem je ook wel een gripman. Een enkeltje kost $5,00.
De tram werd voor het eerst in 1873 geïntroduceerd door Andrew Hallidie, een fabrikant van staaldraad. Voor deze uitvinding diende paarden als vervoersmiddel maar vanwege de steile hellingen die de stad kent was dat niet het juiste transportmiddel. In 1947 dreigde er een eind aan te komen, de toenmalige burgemeester wilde de kabeltrams verbieden. Door hevig protest van de inwoners is die gelukkig niet gebeurd.
The Gripman
In totaal zijn er twee mensen die de tram besturen, de gripman, de persoon die de tram bestuurd en de brakeman die ervoor zorgt dat de tram op tijd stil staat. Het lijkt een gemakkelijke klus maar dat is zeker niet zo, je moet er behoorlijk sterk voor zijn.
Jaarlijks op de tweede en derde donderdag van juli wordt er een belwedstrijd gehouden op Union Square tussen de bemanning van de kabeltram. Men begon met dit spektakel in 1962.
Reis met de Kabeltram
In een tram zelf is plaats voor ongeveer 25 zittende personen. Naast zitplaatsen kun je in deze tram ook goed staan. Je hangt dan letterlijk uit de tram en kan over de straat kijken. Een tip voor elke toerist in San Francisco is om minstens één keer met de tram te reizen, de trams stoppen bij de haltes die midden op de weg liggen.
Er is zelfs een museum in San Francisco volledig aan de Cable Car gewijd. Als je meer wilt weten over de (technische) werking van de Cable Car, bezoek dan zeker het Cable Car Museum.